Jak zdiagnozować problemy z działaniem poczty?
Nie mogę wysyłać poczty z programu MS Outlook. Nie mam pewności czy problem tkwi w konfiguracji Outlook`a, czy też przyczyną jest błędnie działająca usługa hostingowa.
Jak zdiagnozować problemy z działaniem poczty?
Odpowiedź
Aby dokładnie zdiagnozować problem 'niedziałania poczty' - prosimy o prześledzenie poniższych punktów:
- Sprawdź, czy masz połączenie z siecią internet - Tnajlepiej zobacz, czy ładują się strony internetowe.
Upewnij się, że strony oglądasz on-line, a nie czytasz je z pamięci cache przeglądarki:)
Jeśli strony nie ładują się - to przyczyną problemów z pocztą może okazać się brak łączności z internetem.
Sprawdź, czy działają poprawnie urządzenia związane z realizacją dostępu do sieci internet: modem, router, switch, okablowanie /czy się nie zawiesiły, czy mają zasilanie, czy wykazują aktywność diody kontrolne modemu/.
Jeśli strony się ładują - możesz przejść do następnego punktu. - Sprawdź, czy możesz wysyłać i odbierać swoją pocztę przy wykorzystaniu WebMail - czyli klienta poczty dostępnego przez stronę www. W tym celu:
- przeprowadź logowanie do panelu poczty Webmail - podając swój adres e-mail oraz hasło do skrzynki pocztowej; jeśli nie pamiętasz hasła - zwróć się do osoby kontaktującej się z naszą firmą
- wybierz jeden z klientów poczty: Neomail, Horde lub Webalizer (zalecane)
- wyślij wiadomość pocztową do siebie samego, a po upływie kilku sekund sprawdź, czy wiadomość przyszła do Ciebie (test pokazuje, czy wiadomości dochodzą w obrębie serwera one.hards.pl)
- jeśli masz taką możliwość - wyślij testowego maila do znajomego, którego konto obsługiwane jest przez inny serwer pocztowy (np. poczta.onet.pl) i poproś go potwierdzenie otrzymania Twojej wiadomości.
Jeśli wysyłanie i odbiór wiadomości w w/w sposób powiodą się - oznacza to, że Twoje konto pocztowe działa dobrze, ale występują problemy z Twoim loklanym klientem poczty /czyli programem Outlook, Tunderbird, The Bat!, itd/ - możesz wtedy przejść do kolejnych punktów...
- Sprawdź, czy Twój lokalny klient poczy (Outlook, Thunderbird) może wysyłać i odbierać wiadomości.
- jeżeli możesz odbierać pocztę, ale nie możesz niczego wysłać - to najczęściej problemem jest niewłaściwa konfiguracja programu pocztowego: brak zaznaczonej opcji "serwer poczty wychodzącej wymaga uwierzytelnienia";
problem ten został opisany szerzej tutaj. - jeżeli nie możesz ani odbierać ani wysyłać poczty - sprawdź konfigurację Twojego lokalnego klienta poczty - to najczęściej problemem jest niewłaściwa konfiguracja programu pocztowego: zła nazwa użytkownika, błędne hasło, błędne nazwy serwerów POP3/SMTP - czy też brak zazaczonej opcji "serwer poczty wychodzącej wymaga uwierzytelnienia";
problem ten został opisany szerzej tutaj. - jeżeli podczas próby wysyłania lub odbioru poczty pojawia się komunikat o niemożliwości zlokalizowania serwera pocztowego /np. mail.hards.pl/ - sprawdź pod adresem whois.pl, czy nie wygasła domena...
- jeżeli nie powiedzie się wysyłka wiadomości do niektórych odbiorców - zanotuj datę i godzinę wysyłki, adres odbiorcy oraz opcjonalnie otrzymany przez Ciebie komunikat klienta poczty i przekaż te dane do analizy administratorowi Twojego serwera z dostępem do cPanel, aby sprawdził to w logu pocztowym:
cPanel / E-MAIL / Śledzenie dostarczania
- jeżeli otrzymałeś sygnał od innej osoby, że wysłała do Ciebie maila, a Ty nie otrzymałeś go - zapytaj nadawcę o datę i godzinę wysyłki, i wraz z jego adresem email prześlij te dane do analizy administratorowi Twojego serwera pocztowego z dostępem do cPanel, aby sprawdził to w logu pocztowym:
cPanel / E-MAIL / Śledzenie dostarczania